26 May 2010

Enggang sama Enggang memang boleh terbang

Sejak balik dari Photo Event tu,friend request di Facebook memang tak pernah sunyi lah. Jumlah friends pun meningkat secara mendadak. This is one of thousands beneficial outcome from this event. Boleh kenal-kenal dengan banyak photographer handal-handal dan mintak tunjuk ajar daripada mereka.

Ramai juga photographer yang tak jemu dan kedekut untuk share ilmu. Memang tak rugi joint event tu. Diaorang semua friendly dan humble.Sampai ada yang mengaku pakai kamera pinjam padahal lens berkepuk-kepuk dalam beg tu. Mungkin itu harta Ismit Ulam Raja barangkali.lol

Tapi ada juga sesetengah orang yang suka memberi komen-komen yang membunuh minat sesetengah pelapis muda (golongan ini kebanyakannya tak join Photo Event haritu).Padahal diaorang pun umur sama saja dengan kitaorang.Dan ada pulak yang komen dan kritik orang lain habis-habisan tapi dia sendiri tak punya apa-apa gadget yang berkaitan dengan apa yang dikritiknya itu.

Aku agak terkilan dengan golongan macam tu.Mungkin mereka tak nak ada orang lain lebih daripada mereka.

Tapi berbeza pula dengan photographer yang otai-otai ni.Diaorang memang baik dan senang nak approach.Cara diaorang kritik dan komen memang berbeza sangat dengan golongan di atas.Malah mereka tersangatlah HUMBLE dan DOWN TO EARTH! Kalau kita ada tanya apa-apa soalan yang kadang-kadang agak tak waras dek akal fikiran,diaorang langsung tak mentertawakan kita malah berusaha keras untuk explain sehingga kita faham.

That's the way of teaching and learning! Jelas perbezaan antara orang yang berilmu dan sebaliknya.

Ada sorang abang tu,dia punya job tak kira lah wedding mahupun apa-apa event price dia start with RM7k (menurut kata kak wahida)!!! Can you imagine that? Orang macam ni pun still boleh layan budak-budak newbie macam kitaorang kenapa kau yang tak ada job dan camera tu nak kutuk kitaorang pulak kan? Come on,give us support so that we can success together.Tak perlu nak selfish.

Berilah peluang burung enggang nak terbang sama hebat macam burung helang pulak kan?

Gaya,Mutu,Keunggulan.....

No comments: