08 August 2011

My Ramadhan Tips #9

Disclaimer: This is just another way to remind myself about things to do during Ramadhan and feel free to read for your own references in future.


#Pujuk hati supaya lebihkan beribadah

Sepanjang bulan puasa ni,ada jugak 2-3 hari yang aku rasa nak guling-guling tidur dan tak nak pergi tarawikh walaupun syaitan semua dah ikat tapi nafsu dalam diri yang mengawal hati kita sekarang dalam bulan Ramadhan ni.


Ada juga satu malam tu aku rasa nak balik rumah lepas solat tarawikh 8 rakaat je. Lemah sangat iman kan? Nasib baik aku tak balik sebab Alhamdulillah berjaya pujuk hati


"Bulan Ramadhan nak kejar buat tarawikh pun,bulan lain mana ada tarawikh dah"


Alhamdulillah berjaya menunaikan tarawikh penuh sekali dengan witir selama 7 hari dan dah 2 malam ABC pulekk, makanya tak dapat teruskan perjuangan -___-"


The thing I wanna stress here is,kalau hati tak kuat nak melawan nafsu memang kelauuutttt perginya. Jadi,pujuklah hati untuk menjadi lebih baik insyaAllah akan berjaya di dunia dan akhirat.



p/s: Ada orang cakap Rasulullah SAW solat tarawikh 8 rakaat saja,buat apa kita nak buat 20 rakaat+1 atau 3 witir?

Pada aku mudah,siapa kita nak dibandingkan dengan Rasulullah SAW? Kita kena berusaha lebih daripada baginda kalau kita nak jadi ummat baginda yang bertaqwa.InsyaAllah. Allah knows the best.



2 comments:

ney said...

betol2, bila bab2 mcm ni, sebok nk ikot nabi(sedangkan sebb nak solat 8 rakaat je), tapi pasal nabi buat qiam sampai bengkak2 kaki, takda pulak org nak contohi..

a's said...

#ney
tu la,kita kerdil sangat nak dibandingkan dengan Rasulullah SAW pun.Kena jadikan iktibar pada diri sendiri sbb selalu sangat menangkan nafsu -__-"