09 March 2012

Cara Mengatasi Stress katanya......

Tetiba masa tengah cuci baju yang berlonggok tu,(manually pakai tangan dan kudrat okay) tetiba dapat ilham nak tulis entry "Cara mengatasi stress". Padahal aku BUKAN seorang yang pandai menguruskan stress setiap masa pun,tapi ada jugak kadang-kadang tu aku berjaya mengusai emosi ni dengan cara tersendiri.


Pemberitahuan: Semua tips ni aku reka dan guna pakai sendiri. Valid ke tak untuk anda,terpulang. Tepuk dada tanya iman.acehh


Cara mengatasi stress (Applicable when you are facing exam week, assignments yang berlambak nak siapkan, lab reports yang never ending, lab session yang lama sampai 7-8jam, sekurang-kurangnya 2 kali seminggu dan lain-lain. )


#Dekatkan diri dengan Allah
Jalan yang paling mujarab! Bukan masa susah saja kita nak duduk atas tikar sejadah, masa gembira pun kita kena berkongsi dengan Dia jugak.Tapi manusia ni memang sering lupa yang kita ada 'tempat' untuk mintak tolong. Selalu kita kalau stress pi karaoke, pi clubbing, pi cinema, pi merempit.. Mungkin lagu-lagu, merempit dan movies tu akan 'tolong' anda hilangkan stress. Terserah.

Ketahuilah Allah itu Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.


# Cuci sinki dekat pantry
Ya,ini memang hobi aku dekat hostel ni bila exam week. Kalau nak tau,especially para jejaka-jejaka di luar sana , sinki di pantry mahallah perempuan ni boleh challenge korang punya jamban dah tahap geli dia. Memang pergiii...Kotoq sangat! Naik geli gua tengok. Jadi demi menjaga maruah kaum gua sejagat, bila stress gua pi tonyoh sinki tu. Itu pun kalau sabun dekat sinki tu ada lah. Kalau tak dak aku jirus pakai air dulu. Paling memanaskan hati bila tengok sinki tu penuh dengan pinggan mangkuk yang sengaja tak dicuci dan ada leftover makanan lagi. Apa kau ingat kau ada bibik nak tolong cuci untuk kau dekat sini? (eh dah menyimpang pulak aku nih,okay tenang semua tenang)


#Kemas bilik dan nota-nota
Ini memang paling best sebab tak payah main kotor-kotor. Kemas bilik hanya bermaik dengan habuk,kalau cuci sinki kena bermain dengan sabun dan minyak serta sisa makanan. Kalau rasa stress tu lebih sangat, ce main tulis-tulis nota dan kata-kata semangat dekat softboard tu. Baru meriah sikit softboard you all~~ (-___-)"


#Tidur awal
Dah otak kau serabut sangat,apa kata kau pergi tidur. Kalau biasa tidur pukul 2 pagi setiap malam, kau cuba tidur pukul 11pm ke kan. Ce try..Mesti esok pagi kau bangun subuh dalam keadaan segar bugar seperti buah limau yang dikupas. Ewahhh


#Makan benda manis
Aku sangat suka makan ice cream Baskin Robbin bila stress. Kalau ada teman lagi best, sambil makan sambil cerita hal yang buat kau stress tu. Sedikit sebanyak kau boleh kurangkan 30% stress tu walaupun tak banyak. Tapi awas!! Makan makanan yang manis secara berlebihan akan membawa padah!! Sat lagi dapat kencing manis pulak siapa susah?? Aku jugakk sebab gedik bagi tips ni -___-"


#Bersukan
Aku memang pemalas lipas nak bersukan! Serious! Sukan yang aku layan hanyalah badminton. Itu pun sebab ayahanda selalu main and masuk tournament. Jadi minat itu sedikit sebanyak dipengaruhi oleh ayahanda. Kalau tak nak bersukan, boleh juga jalan kaki makan angin di tempat-tempat riadah. Kalau nak extreme lagi boleh pi panjat bukit, tapi perlukan guidance daripada orang yang berpengalaman lah.


#Memaafi dan berlapang dada
Untuk memaafkan orang lain memang tak mudah tetapi tak mustahil. Aku selalu cepat marah, tapi within 24 hours aku akan maafkan orang tu dan act like nothings sebab aku paksa diri untuk berubah. Dulu aku memang pendendam, tapi now aku dah malas nak layan perangai budak-budak aku tu. Lantak hang! Marah tu boleh, tapi biar bersebab dan bila dah habis marah boleh maafkan orang tu 0-0. Semua orang tak perfect kan.


#Dengar lagu yang menenangkan jiwa
Sekarang ni banyak lagu Islamic yang sedap-sedap. Apa salahnya kalau masa stress tu dengar lagu yang boleh melembutkan jiwa kan. Aku suka lagu Sami Yusuf-Muhammad. Memang mendayu-dayu ja. Tak lupa Maher Zain dan Ifan Makki. Dulu aku stress memang layan lagu metal sesaja. Tambah-tambah time SPM tu. Perghhh memang 'keras'. Tapi bila dah masuk uni ni,memang aku dah semakin melupakan metal tu sikit-sikit tapi dok layan lagu sentimental pulok. PELIK!!


So far itu saja yang aku ingat. Nanti tulis lagi. Nak rest badan dan minda, what a hectic week I had! Sat lagi kalau tak habis stress lagi pi tonyoh sinki pulak. Byep!





image credit to tumblr. Sumpah budak ni comel!! KONY 2012





Kalau diri sendiri yang tak nak berubah, tiada siapa yang boleh mengubah anda
















1 comment:

AfiffMS said...

Lihat gambar budak tu pun boleh jadikan salah satu cara mengatasi stress. Haha.