20 November 2011

Luahan #4

For the first time aku tengok gaya kau,aku dah nampak diri aku dalam 'gaya' kau tu. Tapi aku berperasangka baik,aku cakap dalam hati mungkin aku ni jenis typical. Gaya dan cara aku berkarya memang normal di kalangan rakan-rakan sepermainan shutter yang lain.


Tapi harini jelas lagi nyata! Idea dan copyright aku kau tiru bulat-bulat! Kau olah balik dalam gambar yang kau ambik sendiri. PLAGIARISM!! Aku tak suruh kau puja atau jadikan aku 'idola' kau (aku memang tak layak pun weh!!) tapi aku punya karya ada jiwa aku dalamnya. Aku ambil moment berdasarkan naluri,bukan theori! Sebab tu aku tak boleh nak convince others bila depa nak mintak aku ajar diaorang,termasuk kau! Kau selalu mintak aku ajar,tapi aku memang tak reti ajar :(



Bukan ni yang aku nak,kau kawan aku kot? Aku nak kau belajar explore the world sendiri,macam mana yang aku tengah buat sekarang. Aku tak boleh paham kalau orang ajar aku,tapi aku akan lebih paham bila pengalaman mengajar aku. Itu lebih berkesan.


Tolong jangan nak buat macam ni lagi lepas ni,sebab aku ada hak atas copyright gambar aku. Aku tak marah pun dengan kau tapi aku sangat sangat kecewa bila kawan sendiri buat macam ni dengan aku.










Harap kau dapat cari identiti sendiri,jiwa kau sendiri. Bukan jadi seorang yang "wanna-be"



3 comments:

cimöt said...

nice picture dear!!sendiri ke yg buat tu??

Useriez said...

ok sorry..

riz hamdan said...

dear, aku bukan nak marah tapi aku kecewa dengan sikap perasan ko. Ko patut berbangga ada orang sudi nak tengok hasil kerja ko. ini tak, yang ko gi marah orang buat pe? nampak sangat ko kedekut ilmu.
by the way, gambar yang jenis ko ambik tu dah banyak kot dekat internet, tak semestinya orang tu tiru ko, ramai lagi orang lain yang dia boleh tiru lah. gambar-gambar ko tu idea tulen diri sendiri ke? ko olah and ambil inspirasi dari tumblr jugak kan?
tak payah nak bajet hebat sangat la. ko tu pun amature jugak, tak payah belagak pro sangat. aku dah tengok semua hasil kerja ko, they look typical. thank God you got Dslr lah beb.
Before ko tuduh orang plagiariser, tolong cermin dulu diri sendiri. and please fahamkan dulu apa maksud plagiarism. wasalam.